Veel logo’s en huisstijlen zien er mooi uit op de website of op het briefpapier. Toch betekent dat niet dat de kleur goed uitpakt in uw lichtreclame. Zo zijn lettertypes die lang en dun zijn, of veel schreven bevatten, niet geschikt voor lichtreclames.

Een kleur die vaak een negatieve uitwerking heeft op de leesbaarheid van de lichtreclame, is de kleur blauw. Blauw licht is erg fel en daardoor vraagt het vaak teveel aandacht, vooral in een donkere omgeving.

Blauw is feller in het periferische zichtveld. Dit komt omdat daar veel staafjes zitten die gevoelig zijn voor blauw licht. 
Dus blauw licht trekt mogelijk ook de aandacht zelfs wanneer er niet direct in gekeken wordt. Blauw licht helpt niet om scherp te zien. De blauwe lichtstralen breken (verbuigen) meer in de ooglens waardoor ze focusseren juist vòòr het netvlies in plaats van op het netvlies.

Tevens is er iets meer scattering/diffuse verspreiding van blauw licht in het oogvocht in de oogbol. Dit verklaart waarom we vaak een waas of ring rondom blauw licht zien (in het donker vooral).

Details zijn slecht zichtbaar met blauw licht. Het oog van de mens is geoptimaliseerd om scherp te zien met groen en geel licht. In de gele vlek zitten geen blauw-licht detecterende kegeltjes.

De beste kleuren voor een goed leesbare lichtreclame zijn rood en wit.

Uiteraard zijn er uitzonderingen en is elke situatie anders. In de meeste gevallen kunnen we uw logo aanpassen voor een optimale leesbaarheid, terwijl we toch uw huisstijl bewaken.